neděle 6. února 2011

Prdelačka







Výprava, protože to potřebuju. Protože dá času kvalitu jedinečnosti. Protože si hrajem na jaro. Protože mám v krvi objevitelské sklony a Ameriku už zabral Kolumbus.
Přes Dejvice k řece a pak Podbaba. Kouzelná. S vilkami prvorepublikového espritu, a s altány zasazenými ve svazích, se zapomenutými domečky, je tohle vůbec Praha?, vyjížďka až na Suchdol, kde oba mí rodičové svého času zakládali svojí lásku s odborným dohledem Zemědělské university.
Ale o tom vůbec nechci mluvit. Chci mluvit o atmosféře, o Geniu Loci, o vzácnostech a pokladech.
Tuhle mi vyprávěl Ondra o jednom řeznictví. Je to taková ta provozovna, kde okolo výlohy postávají zajímavé existence a srkaj prdelačku zakusovanou chlebem. Prodavačky nemaj naučený fráze, nemaj falešný úsměvy, za to maj krajkovej hřebínek v trvalý ondulaci a říznej hlas. Ve výloze sádrový prase, například. Podávaj tam guláš s pěti, zabíjačkový speciality a podobně.
A Ondra mi skoro šeptem řek, že prdelačku nijak zvlášť nemiluje, ale tam si jí vychutnává pravidelně. Kouká na lidi, kteří občas, jako by přicestovali z jiný doby. Nasává vůni. A možná taky trochu tuší, že ta atmosféra je křehká a nejistá. Zítra tam můžou otevřít třeba Starbucks.
A na Kruháku mají Nedělní cukrárnu. Chtěla bych tam zakončovat výlety se svejma dětma a kupovat jim kakao a mléčnej koktejl. Žádný blbý tiramisu, ale pořádnej věneček ( nebo rakvičku, ha ha). Tak doufám, že vzácnost a vyjímečnost takových míst vidí i někdo další než já.
Máte nějaké tipy?

Ps: Vhodné posilnění k retro výpravě: Kofola a Mila vhodná četba: Šabach

16 komentářů:

  1. Do takové staré komančovské masny mě posílala mamka celé dětství pro dvacet deka vysočiny :)Tip bych měla ale na opačné straně republiky...krásný článek

    OdpovědětVymazat
  2. v tomhle miluju Vinohrady, tady je tehle masen (maj i zverinu a dalsi speciality), jidelen (salat do kelimku a papiru <3) a cukraren (jedly papir) spousta

    OdpovědětVymazat
  3. :) nádherný článek, já taková místa miluju a u nás ve městě jich bylo vždycky hodně, žel jak píšeš, poslední dobou mizí a místo toho nám sem stěhují různé kavárny, herny a vietnamce :( a taky je šílenost, že tu máme asi 8 velkých supermarketů :(

    OdpovědětVymazat
  4. Ještě za studií v Brně jsme s kamarádkou chodívaly do "komunistický cukrárny", protože tam měli ty úplně nejlepší, poctivý větrníky. Kdoví, jestli cukrárna ještě existuje...

    OdpovědětVymazat
  5. Zajdi někdy do prodejny GUMA v Ječný ulici. Ve dveřích maj stroj času do 80 tých let :)

    Ondras

    OdpovědětVymazat
  6. heh genius loci -slovensko
    taje a poklady -čejov maliká vesnička u Humpolce
    ale ty fotky oceňuji mají svého ducha místa svůj Genius loci...:)

    OdpovědětVymazat
  7. krasne, ale zadny kruhak tam neni, odjakziva jen KULATAK :o]

    OdpovědětVymazat
  8. Jednou se na to místo vypravím, zní to víc jak božsky. S kofolou v ruce- protože je nejlepší!)

    OdpovědětVymazat
  9. Na rohu Dejvický a Kyjevský je taky taková masna, pult s masem, pult s uzeninama a sýrama: To si oběhneš, oni Ti všechno píšou ručně tužkou na takovej ten odmotávací blok a pak jdeš ke kase, zaplatíš to, u kasy si můžeš ještě koupit Vineu...a pak znovu k pultíkům a rozšafný prodavačky s hrebínkem v ondulovanejch vlasech a s červenou zástěrkou ti vydaj Tvůj balíček... A na kruháku je ještě Dejvická drogerie, kde sice mají moderní a současné produkty, ale i ty nesoučasné a kde hlavně genius loci tvoří PAN DROGISTA. Dobrý den, čím Vám můžeme posloužit? řekne třeba a myslí to vážně, jednou jsem řekla, že se ještě podívám na make-upy, a myslela jsem, že mě nechá civet do vitríny a bude se věnovat někomu dalšímu, ale on ne: Začal se mě ptát, jaký používám ráno krém, probrali jsme čištění pleti, omluvil se, že v LUSH výrobcíh se moc nevyzná, protože není možnost je na krám brát, pochopil, že mám extrémně světlou pleť pouhým okem a tak mi nenabízel standardně všechny make-upy, ale už jen ty vhodné, které mají ty vlastnosti, které potřebuji a zároveň i nabízí můj odstín. Potom mi poradil i pudr a díky němu jsem přešla na štětce beauty strokes. Evidentně se vyzná, je milý, prošedivělý, postarší, jakoby z doby ještě starší než je ta minulorežimová... Doporučuji... Abee

    OdpovědětVymazat
  10. Tu cukrárnu na Kulaťáku moc dobře znám. Shodou okolností jsem z ní včera dostala narozeninový dort - kubánský, mňam(nadýchaný čoko krém, banány a čokoláda...). Taky miluju kavárničku v Tróji, mají tam výborné domácí koláče, tousty a polívky. A s masnami bohužel neporadím, mám z nich strach.
    JX

    OdpovědětVymazat
  11. Já mám tip Plzeňský, paklikže tam někdy tvé kroky zamíří. Na klatovské kousek od zastávky Náměstí míru nachází se cukrárna Crystal. Zvenku nevábná, uvnitř máš pocit propadu do 80. let. Je problém najít volné místo, skoro nikdy tu není prázdno, babičky sem chodí na dortík a dědečkové na vínko. Zákusky moc nemají, spíš dorty, jaké nikde nenajdeš. Kousek za 15 korun k tomu kávu za třináct a jako bonus prodavačky ve sjednocených pracovních zástěrách a stařičkou paní co uklízí nádobí, které se odkládá do plastových košíčků. Těžká nostalgie a báječné jahody se šlehačkou za 18 (a mimochodem časopis Apetit tuhle cukrárnu vyhlásil jako jednu z nějlepších v republice. Několikrát)

    OdpovědětVymazat
  12. ahoj, prozradis lokaci toho papouska, prosimm????

    OdpovědětVymazat
  13. Ptáček se nachází na kované bráně a spolu s ostatními ptáky bydlí v nějaké ulici v Bubenči, myslím, že je to tam, kde se z Korunovační odbočí mezi ambasády, směrem k Dejvicím.

    OdpovědětVymazat
  14. Díky Abee za chválu, dejvický drogista. Vzalo mě to za srdce, až na toho postaršího, nojo, musím si zvykat.

    OdpovědětVymazat